Sök:

Sökresultat:

839 Uppsatser om Blivande civilingenjörer - Sida 1 av 56

Vad vet blivande lÀrare om mobbning? : En studie om blivande lÀrares kunskaper om mobbning och mobbning som innehÄll i lÀrarutbildningen

Mobbning Àr idag ett begrepp som alla i samhÀllet tar pÄ stort allvar. Mobbning som företeelsehar funnits lÀnge Àven om sjÀlva begreppet Àr relativt nytt. Det finns Àven inskrivit i svenska skolans lÀroplan att all personal pÄ skolan ska arbete för att motverka trakasserier och konfliktsituationer. Syftet med denna studie Àr att undersöka vilken kunskap blivande lÀrare har om begreppet mobbning. Vidare Àr syftet att undersöka hur de under sin utbildning förbereds pÄ att hantera mobbning.

En elevtext frÄn skolÄr 2 : LÀrare och blivande lÀrare analyserar, bedömer och ger respons

VÄrt syfte var att undersöka hur lÀrare och blivande lÀrare analyserar och bedömer en elevtext frÄn skolÄr 2. Vidare ville vi undersöka vilken handledning och respons dessa ville ge eleven. Undersökningen grundade sig pÄ 24 enkÀter och 4 intervjuer som tog upp stavningsförmÄga, anvÀndning av skiljetecken, meningsbyggnad, textens lÀngd och sammanhang i texten. Dessa aspekter har berörts genom att lÀrarna och de blivande lÀrarna har fÄtt göra iakttagelser och bedömningar av elevtexten. De har ocksÄ fÄtt redovisa vilken handledning och respons de vill ge till eleven.

Blivande pappor. Upplevelser under graviditeten och behov i mötet med barnmorskan

Att bli pappa Ă€r en av de största förĂ€ndringarna en man kan uppleva i sitt liv. Sedan flera Ă„r till-baka har den svenska mödrahĂ€lsovĂ„rden arbetat aktivt för att involvera blivande pappor tidigt i kvinnors graviditet. Även internationellt ses en trend att medvetet stödja blivande och nyblivna fĂ€der. Forskning pekar pĂ„ lĂ„ngsiktiga hĂ€lsovinster för hela familjen, sĂ€rskilt barnet, om den bli-vande fadern engageras redan tidigt i graviditeten. Barnmorskans uppgift Ă€r att stödja bĂ„de kvinna och man i förĂ€ldrablivandet.

Fem blivande officerare & fem blivande stridspiloter

SAMMANFATTNING Det sÀgs att vi lever i ett individualistiskt och flexibelt samhÀlle. För den starka individen innebÀr detta att karriÀr, utveckling och privata intressen vÀrderas högre Àn lojalitet gentemot arbetsgivaren. Att byta arbetsgivare under sitt yrkesverksamma liv betraktas idag mer som regel Àn undantag. Hur resonerar dÄ blivande officerare och stridspiloter som har valt att utbilda sig till ett yrke som endast gÄr att utöva i en enda organisation? Kan studenter, som i princip bara har en arbetsgivare att vÀlja pÄ, verkligen ha behov av karriÀrvÀgledning? Syftet med studien Àr att fÄ en förstÄelse för hur blivande officerare och stridspiloter ser pÄ sig sjÀlva i organisationen, samt vilka upplevda behov de har av karriÀrvÀgledning.

Svenska pÄ schemat : Ska vi tala, skriva, lÀsa eller vad Àr egentligen synen pÄ svenskÀmnet?

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka synen pÄ svenskÀmnet bland tvÄ verksamma svensklÀrare, tvÄ klasser och nio blivande svensklÀrare. Undersökningarna genomfördes med hjÀlp av tvÄ intervjuer med svensklÀrare, 47 elevenkÀter samt nio enkÀter med blivande svensklÀrare. Resultaten av vÄra undersökningar visar att synen skiljer sig mellan de intervjuade svensklÀrarna. ElevenkÀterna visar att eleverna har en positiv syn pÄ svenskÀmnet men att den varierar. Vissa elever ser Àmnet avsett för personlig utveckling medan andra elever motiveras av slutbetyget och andra faktorer.

?Jag bar pÄ en skam och nu bÀr jag pÄ samma stolthet för jag tycker det Àr sÄ coolt att jag klarade det? ? En kvalitativ studie om ensamstÄende (blivande) mammors upplevelser av stöd och hjÀlp frÄn Minnamottagningen.

Syftet: VÄrt syfte med uppsatsen var att belysa hur Minnamottagningen pÄ olika sÀtt kan stötta och hjÀlpa ensamstÄende (blivande) mammor i deras livssituation. I detta utgick vi ifrÄn mammornas egna berÀttelser av hur de upplevt sin situation som ensamstÄende (blivande) mamma samt deras upplevelser av stödet och hjÀlpen som Minnamottagningen erbjudit.Datainsamlingsmetoden: Vi utgick frÄn en kvalitativ forskningsstrategi med den kvalitativa forskningsintervjun som datainsamlingsmetod. VÄrt urval av informanter bestod av en kurator pÄ Minnamottagningen och sex ensamstÄende (blivande) mammor som Àr eller tidigare har varit aktuella pÄ Minnamottagningen. Resultatet: Minnamottagningen erbjuder ensamstÄende (blivande) mammor bÄde professionellt stöd och stöd i form av olika gruppverksamheter. De ensamstÄende (blivande) mammornas vardagsliv beskrevs som svÄrt att fÄ ihop praktiskt, tidsmÀssigt och ekonomiskt.

NÄgra blivande förskollÀrares syn pÄ höglÀsningens betydelse för barns sprÄkutveckling

Denna undersöknings syfte var att fÄ kunskap om blivande förskollÀrares syn pÄ barns sprÄkutveckling i samband med höglÀsning, samt hur syftet med höglÀsning vid respektive VFU: platser uppfattades av studenterna. För att fÄ en fingervisning om detta anvÀndes kvalitativa studier dÀr fem blivande förskollÀrare intervjuades. I resultatet framkom att studenterna visade en stor medvetenhet kring höglÀsningens betydelse för barns sprÄkutveckling. Samtliga menade att höglÀsning i förskolan Àr mycket viktigt eftersom effekterna Àr gynnsamma för barns sprÄkliga utveckling men Àven för andra delar i dess utvecklingsprocess. Undersökningens resultat visade Àven att de intervjuade studenters uppfattning rörande höglÀsningens huvudsyfte vid partnerskolorna, i huvudsak bedömdes vara av praktiskt art men Àven att ett syfte till vila fanns. .

Blivande förskollÀrares berÀttelser om mÄngkultur : en intervjustudie om blivande förskollÀrares erfarenheter frÄn LÀrarutbildningen med inriktning mot förskolan

Syftet med det hÀr examensarbetet har varit att synliggöra blivande pedagogers förestÀllningar om hur mÄngkulturellt arbete kan komma att se ut för dem nÀr de kommer ut i förskolan men Àven att reflektera över hur utbildningen har förberett dem. I litteraturgenomgÄngen har Förskolans mÄl som relaterar till mÄngkultur och kritik mot lÀrarutbildningen behandlats. DÀrefter har olika begrepp sÄ som kultur, mÄngkultur, mÄngkulturell, interkulturell och interkulturalitet bearbetas för att skapa en klarare bild över vad dessa innebÀr och utifrÄn det utforma en teoretisk referensram.Studien har en kvalitativ ansats och materialet bestod av fyra intervjuer av lÀrarstuderande med inriktning mot förskolan. Semi-strukturerade frÄgor har anvÀnts i syfte att synliggöra en mÄngfald av uppfattningar hos informanterna.Undersökningen visade att de blivande pedagogernas upplevelser tyder pÄ att LÀrarutbildningen mot förskolan Àr förberedande till att möta en kulturell mÄngfald men Àven att ÀmnesomrÄdet behöver behandlas mera. TvÄ av de blivande förskollÀrarna riktar kritik mot tvÄ kurser samtidigt som de Àr positivt instÀllda till en annan.

FörvÀntningar & behov som blivande medarbetare har pÄ sin introduktion

Nya medarbetare har förvÀntningar pÄ sin arbetsgivare nÀr de börjar pÄ ett företag. De nya medarbetarna har Àven behov som mÄste uppfyllas. Det första en ny medarbetare möter av företaget Àr introduktionen. Den mest vÀsentliga delen av introduktionen Àr introduktionen till arbetsplatsen. DÀrför Àr syftet med denna uppsats att öka förstÄelsen för vilka förvÀntningar blivande medarbetare har pÄ introduktionen till arbetsplatsen och Àven vilka behov de vill ha uppfyllda av introduktionen till arbetsplatsen.

Barnmorskan ur ett pedagogiskt perspektiv : en studie om samspelet mellan barnmorskan och blivande förstagÄngsförÀldrar

EfterfrÄgan pÄ förÀldrastöd ökar i form av behov av fler trÀffpunkter, stöd i att kritiskt granska information och professionell rÄdgivning. SamhÀllet erbjuder en mÀngd olika resurser av förÀldrastöd dÀribland barnmorskans arbete vid mödrahÀlsovÄrden, vilket bland annat innebÀr att ge blivande förÀldrar stöd genom information, utbildning och rÄdgivning inför förÀldraskapet. Syftet med studien Àr att undersöka barnmorskans upplevelse av sitt förberedande arbete med blivande förstagÄngsförÀldrar inför förÀldraskapet. Studiens teoretiska utgÄngspunkt Àr lÀrande och förÀndringsprocesser ur ett sociokulturellt perspektiv. Undersökningen baseras pÄ en kvalitativ intervjustudie med inspiration av fenomenologi.

FörstagÄngsförÀldrars upplevelser av latensfas : En intervjustudie

Bakgrund: Perioden innan den aktiva förlossningsfasens start benÀmns latensfas. Den Àr svÄrdefinierad eftersom den kan yttra sig pÄ olika sÀtt och varierar i lÀngd. Blivande förÀldrar som anlÀnder till förlossningsavdelning söker stöd och bekrÀftelse hos barnmorskan nÀr de tror att förlossningen har startat men Àr oroliga för att bli hemskickade igen. Syftet: Att undersöka och belysa förstagÄngsförÀldrars upplevelser av latensfas. Metod: Semistrukturerad intervjustudie, data bearbetades med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys.

Graviditeten Àr en kÀnslomÀssig berg- och dalbana : en analys av förstagÄngspappors bloggar

Den blivande pappan genomgÄr en transition nÀr den gravida kvinnan vÀntar barn. Det sker en rollförÀndring frÄn att vara partner till att Àven bli pappa. En annan syn pÄ faderskapet har vÀxt fram och mÄnga förestÀllningar förekommer om hur en bra pappa ska vara idag. Syftet med studien var att belysa graviditeten och vÀgen mot förÀldraskapet ur blivande förstagÄngspappors perspektiv genom att analysera deras bloggar. Som forskningsmetod har kvalitativ ansats med innehÄllsanalys anvÀnts.

Att vÄrda patienter med hepatit C -Ur blivande sjuksköterskors perspektiv : En empirisk kvalitativ studie

Bakgrund: Över 130 miljoner mĂ€nniskor i vĂ€rlden lider av kronisk hepatit C och av dessa mĂ€nniskor kommer ett betydande antal utveckla levercancer eller skrumplever. För nĂ€rvarande finns det inget vaccin mot hepatit C dĂ€remot finns bromsmedicin som bromsar hepatit C. Blivande sjuksköterskor som har vĂ„rdat patienter med hepatit C pĂ„ sjukhus upplever sig vara i högriskzon för att bli smittade av patienter med hepatit C.Syfte: Syftet med studien var att belysa blivande sjuksköterskors upplevelser vid omvĂ„rdnad av patienter med hepatit C pĂ„ sjukhus.Metod: Studien var en empirisk kvalitativ studie dĂ€r fem blivande sjuksköterskor frĂ„n en högskola i södra Sverige blev intervjuade. InnehĂ„llsanalysen till studien var inspirerad av Graneheim och Lundmans innehĂ„llsanalys med grund frĂ„n Krippendorff.Resultat: UtifrĂ„n innehĂ„llsanalysen framkom det fyra kategorier, upplevelser av kunskapsbrist, rĂ€dsla för smitta, vikten av att följa hygienrutiner vid omvĂ„rdnadsarbete och vikten av att bedriva personcentrerad omvĂ„rdnad. De blivande sjuksköterskorna upplevde sig ha bristande kunskap om hur omvĂ„rdnaden ska gĂ„ till för patienter med hepatit C pĂ„ sjukhus, de upplevde Ă€ven rĂ€dsla av att bli smittade av hepatit C vid omvĂ„rdnadsarbetet med dessa patienter.

Att informera om rutinmÀssigt ultraljud: En intervjustudie av tolv barnmorskor

Lagen om genetisk integritet 2006:351 reglerar villkoren för fosterdiagnostik och innefattar att alla gravida skall erbjudas en allomfattande information om fosterdiagnostik. Fosterdiagnostik innefattar det som benÀmns som rutinmÀssig ultraljudsundersökning som Àr frivillig att vÀljas av blivande förÀldrar som Àr inskrivna i svensk mödrahÀlsovÄrd under graviditeten. Informationen om rutinmÀssigt ultraljud ges vanligtvis av barnmorskor. Flertalet studier visar att blivande förÀldrar inte har tillrÀcklig kunskap om undersökningen för att göra ett informerat val. Syftet med studien Àr att beskriva vad allomfattande information om rutinmÀssig ultraljudsundersökning innebÀr för barnmorskor.Intervjuer genomfördes med tolv barnmorskor som har erfarenhet av att ge information om rutinultraljud.

Att arbeta relationellt eller kategoriskt utifrÄn alla barns förutsÀttningar- en studie av blivande förskollÀrares förestÀllningar och intentioner

VÄrt syfte med denna studie Àr att undersöka och analysera blivande förskollÀrares förestÀllningar av och intentioner inför att möta och arbeta utifrÄn alla barns förutsÀttningar i verksamheten utifrÄn det relationella och det kategoriska perspektivet. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa halvstrukturerade gruppintervjuer som metod. VÄr analys har skett utifrÄn en analysmodell vilken utgÄr ifrÄn det relationella och kategoriska perspektivet relaterat till lÀroplanen för förskolan samt den tidigare forskning vi anvÀnt oss av i vÄr studie. Resultatet utifrÄn vÄra gruppintervjuer visar pÄ att de blivande förskollÀrarna har en vÀl förankrad idé som utgÄr ifrÄn ett relationellt perspektiv om hur lÀrare i förskolan skall möta alla barn utifrÄn dess förutsÀttningar. DÀremot sker inte alltid detta i förskolans verksamhet vilket visar sig i de blivande förskollÀrarnas förestÀllningar om vad som sker i praktiken utifrÄn sina verksamhetsförlagda utbildningsperioder.Vi har utifrÄn vÄra intervjuer med de blivande förskollÀrarna samt vÄr analysmodell skapat oss en uppfattning om vilka perspektiv som kan förekomma i förskolans verksamhet. Studien har gett oss en djupare förstÄelse för och kunskap om hur vi ska agera och verka utifrÄn alla barns förutsÀttningar i vÄrt kommande yrke..

1 NĂ€sta sida ->